ورد خبر ورد خبر .

ورد خبر

چگونه براي زندگي شخصي خود برنامه ريزي كنيم؟

گام اول: يك چشم انداز ايجاد كنيد

براي شروع، زندگي رويايي خود را تصور كنيد. تا حد امكان در جزئيات دقيق باشيد. از قبل خود را در آنجا تصور كنيد و ديدگاه خود را بنويسيد. مي‌توانيد از سوالات زير براي الهام بخشيدن به خود استفاده كنيد: 

  • چه چيزي را مي‌بينيد، بو مي‌كنيد و يا مي‌شنويد؟

  • نور چگونه به نظر مي‌رسد؟

  • چه كسي همراه شماست؟

  • روزهاي خود را چگونه مي‌گذارنيد؟ كجا زندگي مي‌كنيد؟

  • چه احساسي داريد؟ براي امرار معاش چه كاري مي‌كنيد؟

  • چقدر پول در مي‌آوريد؟

  • برنامه روزانه شما چيست؟

هنگامي كه چشم انداز خود را نوشتيد، به اين فكر كنيد كه براي رسيدن به آن چه كاري بايد انجام دهيد. فهرستي از مراحل مانند: دريافت گواهينامه جديد يا رسيدن به سطح درآمد مشخصي را تهيه كنيد و آن را درون دفتر برنامه ريزي تان وارد كنيد. توجه كنيد كه بايد واقع بين باشيد اما در عين حال، خودتان را از روياهاي بزرگ باز نداريد. 

Resource Planning: What You Need to Know

گام دوم: خود ارزيابي كنيد

خود ارزيابي دستاوردهايتان تاكنون، نقطه شروعي براي برنامه زندگي‌تان به شما خواهد داد. از موفقيت‌ها و شكست‌هايتان چه چيزهايي ياد گرفتيد؟ به دنبال درس‌ها و تجربياتي باشيد كه نمي‌خواهيد تكرارشان كنيد. نقاط ضعف و قوت خود را شناسايي كنيد. هنگام انجام خود ارزيابي به بخش‌ها يمختلف زندگي خود نگاه كنيد. 

  • روابط شخصي 

  • رشد و توسعه فردي 

  • شرايط مالي 

  • امور مرتبط با سلامتي 

سعي كنيد از 1 تا 5 به هر يك از اين موارد امتياز دهيد. اين كار باعث مي‌شود نقاظ ضعف و قوت خود را بهتر بشناسيد. 

گام سوم: زندگي‌تان را اولويت بندي كنيد

اكنون كه چشم انداز و زمينه‌هاي رشد خود را داريد، وقت آن است كه اولويت بندي كنيد. در اين مرحله نيازي به تعيين اهداف دقيق نداريد. هدف در اين مرحله اين است كه تصميم بگيريد چه چيزي ضروري است و چه چيزي را بايد رها كنيد. زمان شما ارزشمند است، بنابراين بايد عاقلانه آن را سرمايه گذاري كنيد. اولويت بندي به شما در انجام اين كار كمك مي‌كند. 

گام چهارم: ارزش‌هاي خود را شناسايي كنيد

تجزيه و تحليل گذشته‌تان مي‌تواند به شما در شناسايي ارزش‌هايتان كمك كند. وقتي به تصميمات گذشته نگاه مي‌كنيد، مي‌توانيد ببينيد چه عواملي در پشت آ‌نها بوده اند. به عنوان مثال: اگر مسير شغلي شما مسيري بوده است كه درآمد شما به طور پيوسته در طول زمان افزايش يافته است، نشان مي دهد كه پول يكي از ارزش هاي اصلي شماست. اما اگر در ازاي پول كمتر، مسئوليت هاي كمتري را در محل كار انتخاب كرده ايد، به اين معني است كه احتمالاً براي استرس كمتر و زمان آزاد بيشتر ارزش قائل هستيد. 

گام پنجم: اهداف SMART تعيين كنيد

هنگامي كه چشم انداز خود را شناسايي كرديد و اولويت‌ها و ارزش‌هاي خود را بررسي كرديد، گام بعدي تعيين اهداف موثر است. هدف تعيين اهداف ميان مدت و بلندمدت واقع بينانه و قابل دستيابي باشد.  اهداف مختلفي را براي حوزه هاي زندگي خود كه در ارزيابي خود ارزيابي كرده ايد، مشخص كنيد.  مطمئن شويد كه آنها با اولويت‌ها و ارزش هاي شما هماهنگ هستند. بهتر است اين هدف‌ها را درون بولت ژورنال يا دفتر پلنر خود وارد كنيد.   از روش SMART براي تعيين اهداف موثر استفاده كنيد. SMART مخفف: 

  • خاص: هر هدف بايد خاص باشد. به عنوان مثال، به جاي "كاهش وزن"، هدف شما بايد "كاهش 10 پوند" باشد. 

  • قابل اندازه گيري: نحوه اندازه گيري اهداف خود را مشخص كنيد. 

  •  قابل دستيابي: مطمئن شويد كه اهداف شما واقع بينانه و امكان پذير است. 

  •  مرتبط: هدف بايد با چشم انداز بلند مدت شما مرتبط و با اولويت ها و ارزش‌هاي شما سازگار باشد. 

  •  محدود به زمان: يك ضرب الاجل بلندپروازانه اما قابل دستيابي براي تكميل هدف خود تعيين كنيد. 

گام ششم: برنامه اجرايي تهيه كنيد

برنامه اجرايي شما بايد يك فرآيند گام به گام را شرح دهد كه به شما كمك مي‌كند تا در جهت اهداف مياني خود تلاش كنيد. اقدامات روزانه اي را كه در طول زمان اضافه مي‌شوند و به شما كمك مي‌كنند تا شتاب بيشتري داشته باشيد را شناسايي كنيد.  آنها را در تقويم خود برنامه ريزي كنيد و متعهد شويد كه هر روز اقدام كنيد.  برنامه اجرايي خود را در جايي قرار دهيد كه آن را مي بينيد - به عنوان مثال، بالاي ميز خود.  فراموش نكنيد كه هر نقطه عطفي را جشن بگيريد و براي دستاوردهاي خود به خود پاداش دهيد. 

گام هفتم: در صورت لزوم دوباره شروع كنيد

به ياد داشته باشيد، برنامه زندگي شما ابزاري است كه شما را به سمت اهداف‌تان راهنمايي مي كند. با اين حال، همه ما در نقطه‌اي با شكست مواجه مي‌شويم، و اين اشكالي ندارد. اگر هدفي را از دست داديد يا براي رسيدن به آن بيشتر از زمان برنامه ريزي شده طول كشيد، تسليم نشويد.در  برنامه زندگي خود تجديد نظر كنيد و در صورت نياز دوباره شروع به انجام آن كنيد. 

منبع: چگونه براي زندگي شخصي خود برنامه ريزي كنيم؟


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۳ آذر ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۰۳:۱۰ توسط:ممد موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :