ورد خبر ورد خبر .

ورد خبر

بيوگرافي دنيل اك بنيانگذار اسپتيفاي

اسپاتيفاي يك شبكه پخش موسيقي و فايل‌هاي راديويي است كه سال 2009 در استكهلم شروع به كار كرده است. مديرعامل و بنيان‌گذار اين پلت‌فرم، دنيل اك است كه بيش از 3000 نفر كارمند دارند. در اين مقاله مي‌خواهيم راجع به بيوگرافي دنيل اك، بنيان‌گذار اسپاتيفاي صحبت كنيم و با اين پلت‌فرم كمي بيشتر آشنا شويم.

بيوگرافي دنيل اك بنيانگذار اسپتيفاي

اسپاتيفاي چيست؟

اسپاتيفاي كارش را از استكهلم سوئد شروع كرد و تا به امروز بيش از 26 ميليون‌ دلار درآمد دارد. اين سايت يك سرويس پخش موسيقي است و در حال حاضر 65 منطقه جهان مي‌توانند از خدمات اين سايت استفاده كنند. آهنگ‌هايي كه در اسپاتيفاي پخش مي‌شوند، همگي حق كپي رايت دارند و با اجازه ناشر منتشر شده‌اند. 

اين پلتفرم ويژگي‌هاي اصلي‌اش را در ازاي پخش تبليغات به طور رايگان در اختيار مردم قرار مي‌دهد. كاربراني كه مي‌خواهند از امكانات بيشتر اسپاتيفاي استفاده كنند بايد اكانت‌شان را به حالت پريميوم تغيير دهند. كاربران پريميوم مي‌توانند آهنگ‌ها را دانلود كرده و بدون تبليغات به آنها گوش دهند. در اسپاتيفاي نه تنها كاربران مهم هستند، بلكه آثار موسيقي بدون اجازه صاحب اثر منتشر نمي‌شود و با هر بار پخش موسيقي، هنرمند دست‌مزدش را دريافت مي‌كند. 

 

از آنجايي كه دنيل اك سيستم صادقانه و متعهدانه‌اي را در اسپاتيفاي راه‌اندازي كرده است، ترانه‌سرايان و افراد زيادي هم به او اعتماد دارند. خيلي از مردم معتقدند كه اسپاتيفاي شبيه به نتفليكس است. در حالي كه دنيل اك همچين چيز را رد مي‌كند. رشد كسب‌وكار هنرمند براي اسپاتيفاي و تيم دنيل اك مهم است. همين مسئله باعث متفاوت بودن اين دو سرويس مي‌شود. 

 

دنيل اك كيست؟

دنيل اك بنيان‌گذار اسپاتيفاي در سال 1983 در خانواده فقيري به دنيا آمد. از آنجايي كه پدربزرگ و مادربزرگ دنل هنرمند بودند، او هم از همان كودكي با فضاي موسيقي آشنا بود. دنيل از 14 سالگي شروع به كار كرد و با مهارت برنامه‌نويسي وب توانست 50 هزار دلار در ماه به دست بياورد. تلاش‌هاي او منجر به تاسيس يك شركت با 25 تا 30 نفر كارمند شد. 

دو سال بعد دنيل انقدر در كارش پيشرفت كرده بود كه براي شركت گوگل رزومه فرستاد. دنيل 16 سالش بود و مي‌خواست در شركت گوگل مشغول به كار شود. ولي چون مدرك دانشگاهي نداشت، قبول نشد. دنيل اك قبل از اينكه استارتاپ اسپاتيفاي را همراه با مارتين لورنتزون تاسيس كند، ايده‌هاي تاسيس همچين شبكه‌اي را در سايت كوئرا مطرح كرده بود. 

جالب اينجا است كه وقتي دنيل اك تصميم به تاسيس اسپاتيفاي مي‌گيرد، قانون كپي رايت در سوئد تصويب نشده بود و دولت سوئد دانلود محتوا براي مصرف شخصي را قانوني اعلام كرده بود. در نتيجه اين قانون خيلي از هنرمندان سوئدي از جمله دوستان نوازنده دنيل اك نمي‌توانستند از پس هزينه‌هاي روزمره‌شان بربيايند. همين مسئله باعث مي‌شود كه دنيل براي تاسيس اسپاتيفاي انگيزه بيشتري بگيرد. 

 

شخصيت دنيل اك

در حال حاضر، با اينكه دنيل و  سرويسي كه ارائه كرده است به نفع هنرمندان و كاربران ساخته شده است، اما خودش به طور حرفه‌اي ساز نمي‌زند و بين گيتار و كامپيوتر، كامپيوتر را انتخاب كرده است. جالب است بدانيد كه دنيل اك روحيه كمال‌گرايي دارد. يعني اگر در كاري به اندازه كافي خوب نباشد، احساس سرخوردگي و نااميدي مي‌كند. 

او به همين دليل موسيقي و ورزش را كنار مي‌گذارد و وارد حوزه برنامه‌نويسي مي‌شود. دنيل هميشه دوست داشت بهترين باشد، بهترين ورزشكار، بهترين نوازنده و بهترين برنامه‌نويس. اما از آنجايي كه هميشه كسي بهتر از او پيدا مي‌شد، او احساس مي‌كرد شكست‌خورده است و نمي‌تواند به چيزي كه مي‌خواهد برسد. 

بنيان‌گذار اسپاتيفاي در نهايت متوجه مي‌شود كه براي پيشرفت و رشد لازم نيست بهترين باشد. او در تعريف خودش مي‌گويد كه من كارهاي متوسط را خوب انجام مي‌دهم، ولي مهارت خاصي ندارم و در هيچ كاري عالي نيستم. 

دنيل سعي مي‌كند همه كارهايش را با نظم و برنامه‌ريزي انجام دهد. او زياد اهل معاشرت با دوستان و اطرافيانش نيست و ترجيح مي‌دهد وقتش را براي كارهاي ديگري بگذارد. او به زمان‌هاي تنهايي، خلاقيت و تمام‌كردن موضوعي به شدت پايبند است. اك حتي براي افكار خلاقانه‌اش برنامه‌ريزي مي‌كند و ساعت مشخصي را به تمركز و جذب افكار خلاقانه اختصاص مي‌دهد. 

 

دنيل اك و مارتين لورنتزون در اسپاتيفاي

دنيل و مارتين تلاش كردند مشكل به اشتراك‌گذاري غيرقانوني فايل‌هاي موسيقي را حل كنند و در نهايت در سال 2008 از سايت و اپليكيشن‌ها رونمايي كردند. در ابتدا، كاربران فقط با دعوت‌نامه مي‌توانستند در اسپاتيفاي عضو شوند، مثل اپليكيشن كلاب‌هاوس كه براي عضويت به دعوت‌نامه احتياج داريد. اعضاي اپليكيشن از همان ابتدا در مدت زمان كمي به شدت زياد شد. 

 

بنابراين دنيل و مارتين تصميم گرفتند حساب‌هاي پولي را به اپليكيشن اضافه كنند. آنها با فعالان دنياي موسيقي مذاكره كردند تا بتوانند مجوزهاي لازم براي فروش و انتشار آثار موسيقي را كسب كنند. صنعت موسيقي در آن سال‌ها حال و روز خوبي نداشت و از سال 1999 تا سال 2008، درآمدش كم شده بود. آمارهاي سايت بلومبرگ هم اين مسئله را تاييد مي‌كند. 

بنابراين تهيه‌كننده‌هاي بزرگ موسيقي مثل وارنر، يونيورسال، سوني و EMI موزيك در تلاش براي حل اين مشكل تصميم گرفتند با دنيل اك بنيان‌گذار 25 ساله اسپاتيفاي همكاري كنند. انتشار آلبوم‌ها و آهنگ‌هاي خواننده‌هاي مشهور و گمنام در اسپاتيفاي باعث شد كه درآمد صنعت موسيقي به سرعت رشد كند. 

 

دنيل اك و ديدگاهش نسبت به تكنولوژي

خيلي از كساني كه با تكنولوژي سروكار دارند، معتقدند كه تكنولوژي به مردم كمك كرده است و هيچ مشكلي هم ندارد. اما دنيل اك مي‌گويد كه تكنولوژي مثل يك شمشير دولبه است و ممكن است مردم از فناوري‌هاي جديد در راه‌هاي درست و اشتباه استفاده كنند. او معتقد است كه در قبال چيزي كه ساخته است مسئول است. 

 

دنيل اك در رسانه‌ها

دنيل اك تا به امروز با رسانه‌ها و شبكه‌هاي خيلي كمي مصاحبه كرده است. او معتقد است كه شركت اسپاتيفاي به يك شخص تعلق ندارد و مجموعه‌اي از تيم‌ها و اعضاي مختلف در راه‌اندازي اين شركت نقش داشتند. دنيل اك در مورد ماموريت شركت خودش مي‌گويد كه هدف از اسپاتيفاي اين است هنرمندان بتوانند از زندگي هنري خودشان درآمد كسب كنند. 

مدل رهبري دنيل اك، بنيان‌گذار اسپاتيفاي

دنيل اك جلسات متنوعي را در اسپاتيفاي برگزار مي‌كند. هدف از اين گزارش پيدا كردن نقص يا ايراد افراد نيست، بلكه عملكرد آينده كاركنان را مورد بررسي قرار مي‌دهد. او همواره به رشد اعضاي تيمش كمك مي‌كند. 

 

حرف آخر

دنيل اك به عنوان يكي از بنيان‌گذاران معروف دنيا و همين‌طور موسس اسپاتيفاي شخصيت مهمي به حساب مي‌آيد. در اين مقاله سعي كرديم از آخرين گفته‌ها و مصاحبه‌هاي دنيل استفاده كنيم و بيوگرافي جامعي راجع به او و شخصيتش ارائه دهيم. 

منبع: گيفت كارت اسپاتيفاي


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ساعت: ۰۶:۴۵:۲۲ توسط:ممد موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :