ورد خبر ورد خبر .

ورد خبر

بيوگرافي ريد هستينگز بنيانگذار نتفليكس

ريد هستينگز (Reed Hastings) بنيانگذار نتفليكس و مدير اجرايي اين سازمان يكي از كارآفرينان و بشردوستان آمريكايي است كه در هيئت مديره Facebook و چندين سازمان غير انتفاعي نيز حضوري فعالانه داشته است. 

در حال حاضر، نتفليكس يكي از بزرگ‌ترين شركت‌هايي است كه در حوزه استريم محتواي اختصاصي فعاليت مي‌كند. با وجود شركت‌هاي بزرگي نظير Apple و Blockbuster احتمال مي‌رفت اين شركت با شكست سنگيني مواجه شود. 

با اين حال، خوشبختانه روند امور آتي با پيش‌بيني‌ها مطابقت نداشت. در واقع، اين استارتاپ نوپا تنها پس از چند سال فعاليت توانست شركت‌هاي عظيم و با تجربه‌اي نظير Apple را به چالش كشيده و به مبارزه دعوت كند. در اين جا، قصد داريم بيوگرافي ريد هستينگز را با شما به اشتراك بگذاريم.

دوران كودكي و نخستين تجربيات كاري و تحصيلي بنيانگذار نتفليكس

هستينگز در 8 اكتبر 1960 در بوستون، ماساچوست چشم به جهان گشود. وي در سال 1978 از دبيرستان Buckingham Browne & Nichols فارغ التحصيل شد و در سال 1983 مدرك كارشناسي خود را در رشته رياضيات از كالج Bowdoin دريافت كرد. 

پس از ارائه خدمات در سپاه تفنگداران ايالات متحده، وي به مدت دو سال با سپاه صلح همراه شد. پس از مدتي در يكي از كشورهاي آفريقايي به نام اسواتيني (Eswatini) به فعاليت پرداخت و اغلب اوقات خويش را به تدريس رياضيات اختصاص داد. هستينگز پس از بازگشت به آمريكا تصميم به ادامه تحصيل گرفت و در سال 1988 مدرك كارشناسي ارشد خود در زمينه علوم كامپيوتر را از دانشگاه استنفورد (Stanford University) دريافت كرد.

در اين زمان، وي به عنوان توسعه‌دهنده نرم‌افزار مشغول به كار شد و در سال 1991 شركت Pure Software را تاسيس كرد. در ابتدا، اين شركت به شكل مطلوبي گسترش يافت و عنوان شركت سهامي عام را از آن خود كرد. با اين حال، تنها 6 سال بعد، يعني در سال 1997 هستينگز موفق شد شركت Puer Software را با سود قابل توجهي به فروش برساند. اين شركت، بعدها به Pure Atria Corporation تغيير نام داد. 

بيوگرافي ريد هستينگز بنيانگذار نتفليكس

ظهور بنيانگذار نتفليكس 

در سال 1997 و هم‌زمان با فروش شركت  Puer Software ايده ارائه خدمات اجاره فيلم مبتني بر اشتراك به ذهن هستينگز خطور كرد. در واقع، اين ايده از تاخير وي در تحويل يك فيلم اجاره‌اي و پرداخت جريمه‌اي قابل توجه به Blockbuster ناشي مي‌شد. 

در آن زمان، DVD فناوري جديدي به حساب آمده و با توجه به ابعاد و وزن به سادگي مي‌شد آن را با استفاده از خدمات اداره پست جابه‌جا كرد. بر همين اساس، هستينگز و شريك تجاري وي مارك راندولف (Marc Randolph) در سال 1997 شركت نتفليكس را در كاليفرنيا راه‌اندازي كرده و در سال 1998 عمليات سفارش DVD از طريق پست را پايه‌گذاري كردند. 

در ابتدا، مشتريان مي‌توانستند هر يك از  DVDها را براي مدت هفت روز اجاره كنند. با اين حال، در دسامبر 1999 اين قانون تغيير كرد. با توجه به قواعد جديد، مشتريان اين شركت با پرداخت حق اشتراك ماهيانه مي‌توانستند تعداد نامحدودي فيلم را در فهرست خود جا دهند. 

يعني، مشتركان فيلم‌هاي مورد نظر خود را انتخاب كرده و از طريق وب‌سايت نتفليكيس حساب‌ كاربري خويش را كنترل مي‌كردند. در هر سفارش، جابه‌جايي سه DVD به طور خودكار امكان‌پذير بود و با بازگرداندن سري اول سفارشات، سه DVD ديگر از فهرست فيلم‌هاي منتخب مشتري به صورت كاملا خودكار براي آن‌ها ارسال مي‌شد.

ريد هستينگز از طريق مشاركت با استوديوهاي فيلم‌سازي و شركت در كمپين‌هاي بازاريابي اين شركت را گسترش داد و بيش از هر چيز بر دسترسي به فيلم‌هاي مستقل، مستند و ساير ساخته‌هاي سينمايي تمركز داشت كه مخاطبان به راحتي به آن‌ها دسترسي نداشتند. 

هستينگز اعتقاد داشت فناوري DVD محكوم به شكست است. اين امر او را بر آن داشت تا جايگزين مناسبي را انتخاب و معرفي كند. به اين ترتيب، تحقيق در زمينه استريم فيلم از طريق اينترنت آغاز شد. با اين حال، تا سال 2003 اين شركت به دليل عدم دسترسي به اينترنت با پهناي باند بالا از عهده ترافيك سنگين سايت برنمي‌آمد. اين امر شركت نتفليكس را بر آن داشت تا با استفاده از روش‌هاي سخت‌افزاري به ارائه فيلم بپردازد. به اين ترتيب، كاربران تنها با خريد يك ست باكس 300 دلاري مي‌توانستند در اوقات فراغت خود فيلم‌هاي مورد نظرشان را دانلودكنند. 

ظهور يوتيوب و تبعات آن

در سال 2005 Youtube پا به عرصه وجود گذاشت و دسترسي به محتواي ويديويي در فضاي اينترنت را با روش تازه‌اي بنيان‌گذاري كرد. با ظهور يوتيوب كاربران دنياي مجازي مي‌توانستند تصاوير ويديويي را بدون نياز به دانلود مشاهده كنند. اين امر بنيانگذار نتفليكس را بر آن داشت تا حركت در مسير تازه‌اي را پيش گرفته و چنان كه گفته شد بر روي استريم ويديوها با استفاده از دستگاه‌هاي سخت‌افزاري فعاليت كند. با اين حال، به دلايل بسيار زيادي دستگاه‌هاي نتفليكس از بازار جمع‌آوري شده و جاي خود را به نرم‌افزارها و اپليكيشن‌هاي استريم دادند. 

در صورت اتصال به اينترنت پرسرعت، نصب اين نرم‌افزارها بر روي كليه دستگاه‌ها نظير تلويزيون‌ها، كنسول‌هاي بازي و پخش‌كننده‌هاي DVD به سادگي امكان‌پذير بود. واقعيت اين است كه اين شركت براي بقاء خود ناچار بود خدمات ويژه‌اي را ارائه كرده و كليه مشتركان خود را حفظ كند.

بنيانگذار نتفليكس و اشتباهي تاريخي

در فوريه سال 2007 ميلادي، تعداد سفارشات اين شركت به ميلياردها عدد افزايش يافت. در اصل، راه‌اندازي اپليكيشن‌هايي دانلود و استريم فيلم‌هاي سينمايي و برنامه‌هاي تلويزيوني دسترسي به محتواي ويديويي را به شكلي تازه براي مشتركان خود امكان‌پذير كرد. در سال 2011، بنيانگذار نتفليكس اعلام كرد اين شركت هزينه اشتراك ماهيانه خود را افزايش داده و به دو بخش تقسيم خواهد شد. به اين ترتيب، بخش مربوط به ارائه خدمات، وب‌سايت‌ها و حساب‌هاي كاربري DVD به Qwikster تغيير نام مي‌داد. اين اشتباهي نادر و تاريخي بود كه به از دست رفتن تعداد قابل توجهي از مخاطبان و كاهش چشمگير قيمت سهام اين شركت انجاميد. بنابراين، اين شركت از ادامه اجراي طرح انحصاري و جديد Qwikster عقب‌نشيني كرده و دوباره بخش‌هاي مذكور را با هم ادغام كرد.

بنيانگذار نتفليكس و ارائه محتواي اختصاصي

واقعيت اين بود كه بنيانگذار نتفليكس از اهميت استريم كردن فيلم‌هاي سينمايي و توليدات تلويزيوني آگاهي داشت. به اين ترتيب، در ابتداي دهه 2010 موفق شد استوديوهايي نظير MGM، Paramount و Lionsgate را تحت تاثير قرارداده و با آن‌ها همكاري كند. بنابراين، طي قراردادي امتياز پخش محصولات استوديوهاي ياد شده در اختيار اين شركت قرار گرفت. اين امر در نهايت منجر به گسترش و توسعه صنعت پخش فيلم و ويديو شد. 

در سال 2013، نتفليكس با ارائه و پخش سريال تلويزيوني «خانه پوشالي» (House of Cards) براي نخستين بار به استريم كردن محتواي اختصاصي روي آورد. انجام اين كار با استقبال و توفيق بسيار زيادي همراه بود. به اين ترتيب، اين شركت فعاليت خود را در زمينه توليد فيلم نيز آغاز كرد و روند موفقيت خود را ادامه داد. 

سخن آخر

 بنيانگذار نتفليكس يكي از برجسته‌ترين افراد بشر دوست و خيرخواه زمان خود به حساب مي‌آيد. وي همواره بخش قابل توجهي از وقت خود را به مسائل آموزشي به ويژه در مدارس دولتي اختصاص داده و از سال 2000 تا 2004 رياست هيئت آموزش ايالتي كاليفرنيا را برعهده داشت. با ارائه بيوگرافي ريد هستينگز اميدواريم توانسته باشيم اطلاعات مفيدي را با شما به‌اشتراك بگذاريم.

منبع: khabaronline


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۶ فروردين ۱۴۰۱ساعت: ۰۵:۱۱:۳۹ توسط:ممد موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :